19 Nezhromažďujte si poklady na zemi, kde ich moľ a hrdza ničia a kde sa zlodeji dobýjajú a kradnú. 20 V nebi si zhromažďujte poklady; tam ich neničí ani moľ, ani hrdza a tam sa zlodeji nedobýjajú a nekradnú. 21 Lebo kde je tvoj poklad, tam bude aj tvoje srdce. 22 Lampou tela je oko. Ak bude tvoje oko čisté, bude celé tvoje telo vo svetle. 23 Ale ak sa tvoje oko zakalí, bude celé tvoje telo vo tme. A keď už svetlo, čo je v tebe, je tmou, aká bude potom tma sama?! 24 Nik nemôže slúžiť dvom pánom; pretože buď jedného bude nenávidieť a druhého milovať, alebo jedného sa bude pridŕžať a druhým bude opovrhovať. Nemôžete slúžiť aj Bohu, aj mamone. 25 Preto vám hovorím: Nebuďte ustarostení o svoj život, čo budete jesť, ani o svoje telo, čím sa zaodejete. Či život nie je viac ako jedlo a telo viac ako odev? 26 Pozrite sa na nebeské vtáky: nesejú, ani nežnú, ani do stodôl nezhromažďujú, a váš nebeský Otec ich živí. Nie ste vy oveľa viac ako ony? 27 A kto z vás si môže starosťami pridať čo len lakeť k svojmu životu? 28 A čo sa tak staráte o svoj odev? Pozrite sa na poľné ľalie, ako rastú: nepracujú, nepradú; 29 a hovorím vám, že ani Šalamún v celej svojej sláve nebol oblečený tak ako jediná z nich. 30 Keď teda Boh takto oblieka poľnú bylinu, ktorá dnes je tu a zajtra ju hodia do pece, o čo skôr vás, vy maloverní?! 31 Nebuďte teda ustarostení a nehovorte: “Čo budeme jesť?” alebo: “Čo budeme piť?” alebo: “Čo si oblečieme?”! 32 Veď po tomto všetkom sa zháňajú pohania. Váš nebeský Otec predsa vie, že toto všetko potrebujete. 33 Hľadajte teda najprv Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť a toto všetko dostanete navyše.
Ježišove slová potrebujú v slovenskom preklade trošičku poopraviť. oko čisté – oko zakalené grécky haplous – ponerous je dvojica, ktorá znamená jednoduché – zlé. Ak sa cez túto dvojicu termínov ponoríme do historického kontextu Ježišovej doby, zistíme, že ide o hebrejské príslovie „dobré oko, zlé oko“ : ´ayin tovah – ´ayin ra´ah. Význam tohto príslovia je byť štedrý, byť držgrošom. Ak si prečítame celý kontext dnešného evanjelia, zistíme, že skutočne ide o vzťah k majetku, k matérii, k tomu, čo vlastníme. Ježiš hovorí o zhromažďovaní pokladov v nebi a na zemi (19-21). Potom o dobrom a zlom oku, o dvoch pánoch (22-25), neskôr o Božej prozreteľnosti (26-32) a nakoniec vyzýva všetkých, aby sme hľadali najprv Božie kráľovstvo a zvyšok sa pridá (33).
Myšlienkový pochod je nasledovný:
a)kde je tvoj poklad, tam bude tvoje srdce
b)dobré (štedré) – zlé (úzkoprsé) oko
c)služba Bohu – služba mamone
d)dôvera v Boha – strach o život
e)Božia kráľovstvo – moje kráľovstvo
Kde bude tvoj poklad, tam skončí aj tvoje srdce. Tam budeš ty sám. Máš dobré oko? Budeš štedrý? Budeš slúžiť Bohu! Štedrosťou voči iným slúžiš Bohu. Budeš mu dôverovať a tvoj poklad i s tvojím srdcom bude u neho! Získaš, čo hľadáš: istotu a radosť života.
Kde bude tvoj poklad, tam skončí aj tvoje srdce. Tam skončíš ty sám. Máš zlé oko? Si úzkoprsý držgroš? Si upnutý na majetok a máš strach o svoj zajtrajšok? Vidíš svoju istotu v tom, čo vlastníš? Už slúžiš mamone, majetku, vlastníctvu. Nie ono tebe. Si jeho otrokom. Už dôveruješ iba majetku a tým si v ustavičnom kruhu strachu a neistoty. A v neistote je tvoje kráľovstvo, poklad i srdce. Si v tme.
Tomáš Baťa vo svojom testamente odkázal svojim najbližším, nástupcom v obuvníckom biznise: „Prvá podmienka prosperity našej továrne, a preto tiež podmienka zachovania nášho majetku, investovaného do spoločnosti, spočíva v tom, že sa nebudete domnievať, že továreň je iba Vaša a iba pre Vás… len čo budete myslieť iba na seba, len čo prestanete s Vašou továrňou slúžiť obecnému blahu, stanete sa nahraditeľnými a zaiste sa Vám prestane dariť.“
Ako sa rozhodneš?
©róbert jáger, 2013